طراحی لوگو و نشانه امروزه از جمله علاقمندی های هنرمندان عرصه گرافیک است .

هر مجموعه تجاری به محض شکل گیری ، تلاش می کند یک لوگو و نشانه برای خود داشته باشد تا از این طریق بتواند هویت و خود را به مخاطبان خود ارائه و معرفی کند . در واقع ، طراحی نشانه از اصلی ترین موضوعات مشترک میان تجاری سازی و گرافیک است که در زمینه های دیگر از جمله ارتباط تصویری و برندینگ نیز کارآیی لازم را  دارد .

اهمیت این موضوع  از آن جا نشات می گیرد که در میان فاکتورهای فراوان موجود در حوزه طراحی گرافیک ، تنها طرح نشانه و لوگو است که به مدت طولانی و در اشکال گوناگون و گاها متفاوت از هم ، در تمامی حوزه های مختلف از قبیل : بسته بندی ، پوستر ، کاتالوگ ، و… مورد استعمال  قرار می گیرد . طبق این اهمیت ، شناخت و آگاهی در زمینه طراحی لوگو و نشانه میتواند یکی از فاکتورهای مهم گرافیک را هر چه بهتر در میان افراد مختلف اجتماع مطرح و توجه جامعه را به این امر حیاتی معطوف سازد . مطالعه کنید : عملکرد لوگو

پیرامون طراحی لوگو و نشانه

در یک نگاه  کلی ، عموم مردم در سطح جامعه غیر تخصصی ،  کلمه لوگو را به جای نشانه تعریف می نمایند . ورود کلمه لوگو به فرهنگ ایران مربوط به چند سال اخیر می باشد هرچند قبل از آن از واژه فرانسوی آرم و خیلی قبلتر از آن با عناوین مختلف دیگرو گاه بدون لیبل گذاری بر این عمل ، طراحی نماد و سمبل همواره مورد توجه صاحبان مشاغل و مناصب بوده است .

دو عامل اساسی میتواند موجب مطرح شدن واژه طراحی آرم در زبان فارسی شده باشد :

1- ابتکار عمل موجود در دست اولین طراحانی که طراحی آرم را به شیوه جدید آن بعنوان یک ابزار نوین تبلیغی برای دولت و مؤسسات بزرگ اجرا نمودند .

2-  روال کار دانشکده هنرهای زیبا که برپایه متدهای نوین فرانسوی برنامه ریزی شده بود و در میان دروس آن برنامه هایی به عنوان طراحی آرام گنجانده شده بود .

علاوه بر این موارد ، در دهه اخیر، عده ای از طراحان گرافیک و فارغ التحصیلان دانشگاه های خارجی که به ایران بازگشتند واژه طراحی لوگو را نیز در میان طراحان گرافیک رواج داده و منتشر نمودند . اما قبل از همه ی این اسامی کلمه ی علامت معرف مفهوم نشانه در بین عموم جامعه بود و بهتر است واژه نشانه را به دلیل پارسی بودن ریشه آن و به دلیل رسایی کلمه ، جایگزین همه این واژگان نماییم .

نشانه ، تصویرِ یک کلمه است ؛ واژه ای تصویری که ساده ، مختصر و مفید ، یک کلمه را به تصویر کشیده و موجب می شود مفهوم مورد نظر را از آن کلمه را تجسم کنید . به همین اعتبار ، طراحی لوگو و نشانه ، طراحی یک تصویر گذرا نیست ، بلکه در طی سالیان طولانی در خدمت یک مجموعه و یا یک هدف خاص قرار گرفته و بیان کننده شخصیت مالک برند است . به طور کلی ، طراحی نشانه باید تصویری خلاصه و در عین حال کامل را از شخصیت یک برند تجاری باشد که بگونه ای ساده و روشن ، این مفهوم را به بیننده انتقال دهد.

در خصوص طراحی نشانه و خصوصیات آن میتوان متذکر شد که طراحی لوگو و نشانه میبایست دارای ویژگیهای خاصی باشد تا بتواند بعنوان یک سمبل موفق و موثر ، طی سالیان طولانی دوام و حیات مستمر یابد . برخی از این مشخصه ها عبارت اند از:

سادگی ، زیبایی بصری ، انسجام وحدت فرم ، کارآیی ، قدرت مانور بالا در هنگام انواع شیوه های اجرا ، عدم تشابه و منحصر بفرد بودن ، انتقال مفهوم مورد نظر ،  دارای اجرای دقیق و … .

مطالعه کنید :

با توجه به این توضیح ، نشانه باید در عین سادگی ، دارای ویژگیها ی فراوانی است که بایستی بطور دقیق ، همه این مضامین و مفاهیم در قالب یک تصویر گردهم آیند .

تاریخچه طراحی نشانه

هنگامی که ذهن به تحلیل یک نشانه و علامت میپردازد ، با افکاری برخورد می کند که در ماورای قابلیت های منطقی و عقلانی آن علامت قرار دارند . پرواضح است که انسان قادر به درک کامل همه موضوعات پیرامون خود نیست ، بلکه او می تواند از طریق حواس خود اطلاعاتی را جمع آوری و آنها را به اندازه قدرت افکار خود تحلیل نماید ،  اما قابلیت های دیداری و شنیداری و تمام آگاهی هایی که از طریق حواس ما می توانند برای انسان حاصل شوند وابسته به تعداد و کیفیت قوای احساسی و تحلیل مغزی اوست.

حقایق فراوانی که در فراسوی مرزهای درک بشر قرار گرفته اند ، بشررا واداشته تا برای ابراز افکار خویش و مفاهیمی که بیان کلامی آن ها دشوار می نماید ، نظام هائی از علائم گوناگون پایه گذاری نماید.

یک کلمه یا یک تصویر زمانی یک نماد تلقی می گردد که معرف چیزی جز معنای مستقیم  آن واژه یا تصویر باشد . نماد و نشانه دارای ابعاد بسیار وسیعی است که در اغلب اوقات نمیتوان به طور دقیق آن را توصیف نمود .

تحقیقات نشان می دهند در حدود چهل هزار سال پیش ،  بشر اولیه جهت انتقال افکار خویش به نگارش و حک علائم تصویری روی صخره ها پرداخته و بدین وسیله تلاش داشته افکار و احساسات خویش را از طریق تصویر انتقال دهد . از این رو ، افکار بشری که تا آن زمان صرفاً از طریق اصوات اولیه یا حرکات محدود بدنی بیان می گردید ، به این قابلیت دست پیدا کرد که ثبت گردیده و پایدار باشد .


هنر گرافیک و آشنایی با رشته تحصیلی گرافیک ، ,طراحی ,یک ,لوگو ,گرافیک ,کلمه ,را به ,و نشانه ,است که ,لوگو و ,، طراحیمنبع

لوگو تیم منچستر یونایتد اتگلیس

نکات کلیدی در راه اندازی فروشگاه های اینترنتی

اصول طراحی آرم چیست

هویت برند

طراحی لوگو آنلاین

لوگو فدکس

طراحی لوگو و نشانه

مشخصات

آخرین جستجو ها

آموزش طراحی وب مدارس شبانه روزی بین المللی بهترین سایت کمپانی مجازی کشتی کج حق جو،حقوق ملکی،قرارداد،ثبت شرکت،خانواده تخفیفان Jaxtoneqls60 site معرفی بهترین سایت های دریافت ارز دیجیتال zaban مستر