اولین مسئولیت یک طراح هویت بصری (طراح لوگو)، تحلیل فضای رقابتی مشتری هست. این امر در شرایط کسبوکار یک حسابرسی رقابتی نامیده میشود، در این فرایند شما به فضای رقابت نگاه میکنید و میبینید چه محصولات و خدماتی ارائه میدهند، استراتژی برند آنها چیست و موقعیت آنها کجاست.
یکی از اهداف این کار، شناسایی یک استراتژی دیداری برای متمایز کردن مشتری در فضای رقابتی است. بیش از تصور شما، برخی صنایع دارای هویتهای بصری (طراحی لوگو) شدهاند؛ که ازنظر طراحی بد است، زیرا این امکان را به مشتری نمیدهد که انتخابهای مشخصی را بر اساس تصویر کسبوکار تعریف کند. این تعاریف طولانی برای گفتن این موضوع بود که لوگوها اشباعشدهاند؛ اما این چیز بدی نیست چون یک فرصت دیگر فراهم میکند که تواناییهای خود را بیازمایید و به مشتری نیز کمک میکند تا در سطح بالاتری رقابت کند. همچنین می تواند نام برند و علامت تجاری یا همان لوگو شما را برجسته تر از دیگران نشان دهد.
از آنجا که در حال حاضر محصولات، خدمات و تجربیات همگی اشباع شدهاند، پس فرآیند خرید اینک باارزشها، اصول و ایدههایی در ارتباط خواهد بود که برای خریدار ارزشمند هستند. اکنون مسئولیت انتخاب بر روی شانههای مشتری قرار میگیرد و مسئولیت یک هویت بصری یا همانلوگو این است که این انتخاب را بسیار سادهتر کند. ایدهها، ارزشها و اصول شرکتی که با آن کار میکنید، بهعنوان یک طراحباید در طراحی لوگو منعکسشده باشد تا بتوانید فرآیند انتخاب مشتری را آسانتر کنید.
پل رند میگوید: واکنشهای مشتریان خود را پیش بینی کرده و نیازهای زیباییشناختی خودتان را درک کنید.
این به آن معنی است که شما باید درک کنید که انتظارات و عناصر بصری که مشتریان در ارائه یک محصول میخواهند، چه هستند و آن را در طراحی لوگو شرکت یا محصول خود استفاده کنید. اساسیترین تجلی این اصل که همه ما شنیدهایم این است که باید لوگوی ساخت که «حرفهای» یا «با استانداردهای بالا» به نظر برسد.
زمانی که جاودانگی محصول یا خدمات خریداریشده، به مسئله بعدی تبدیل میشود.
پل رند به خاطر تواناییاش در ایجاد نمادهایی که در طی زمان در صنایع بسیار رقابتی همچنان حفظ شدهاند، مشهور است و این یکی از ویژگیهای اصلی است که او را از بقیه متمایز میکند.
برای ایجاد جاودانگی یک طراحی لوگو، تحلیل دو مشخصات مهم است:
۱. چگونه رشد شرکت و تغییرات احتمالی در این صنعت بر درک لوگوی که شما ایجاد میکنید، اثر میگذارد؟
۲. مهمترین اصول بصری مانند تایپوگرافی، نسبت طلایی و هندسه پایه که شما میتوانید استدلال را برای طراحی لوگو از آن شروع کنید کدام هستند؟
آلینا ویلر طراحی لوگوی برند را با این جمله به ما یادآوری میکند: «به نظر میرسد که مشتریان ارزشهایشان را با خریدهای خود تطبیق میدهند.» مهم این است که شما بهعنوان صاحب کسبوکار، داستان و نقاط عطف مخاطبان خود را قبل از خودشان بدانید و این چیزی است که بیشترین فایده را برای شما خواهد داشت.
با این حال، اگرچه شما احتمالاً سعی کردهاید که بیشترین معنی را در بخش «انتخاب» به مخاطب انتقال دهید، اما بازشناسی باری است که بیشتر روی شانههای شرکت قرار میگیرد. استراتژیهای بازاریابی و رسانهای که آنها انتخاب میکنند و چگونگی استفاده از آن استراتژیها، بر درک مشتری تأثیر میگذارد.
وظیفه شما بهعنوان یک طراح لوگو این است که این فرآیند را با تفکر به همه روشهای جایگزین احتمالی و استفاده از لوگوی خود و همچنین استفاده از بینش عمیق در روند طراحی لوگو خود، تسهیل کنید. آنچه بر روی یک بیلبورد بزرگ به طرز شگفتانگیزی خوب عمل میکند، ممکن است روی سربرگ همان عملکرد را نداشته باشد و در آن نقطه، ممکن است بخواهید همهچیز را حذف کنید
تحلیل عصری که ما در آن زندگی میکنیم، فرهنگ موجود در محیط شرکت، هم فرهنگ درونی (برای ایجاد حس آشنایی و استانداردها در شرکت) و هم فرهنگ بیرونی (برای ایجاد حس آشنایی، استانداردها و یا نوآوری یا سنت) در حوزه مسئولیت طراح لوگو است. همچنین مسئولیت جلوگیری از بازشناسی لوگو با نمادهای قبلی که قبلاً بدان معنا شناختهشده است، با طراح لوگو است.
بااینحال، القا کردن لوگو با معنای مرتبط، زنده کردن طراحی ماندگار و لوگوی جذاب بصری، ایجاد یک داستان کامل، برند و فرهنگ در اطراف لوگو ، اینها همه مسئولیت شرکت هستند. چگونه یک قبیله در اطراف خود فرهنگی کامل ایجاد میکند که تنها توسط رهبری قوی ساخته میشود؛ داستان شرکت نیز همانگونه است.
همه ما لوگو هایی را میشناسیم که با معنا، زمینه و احساسات بر اساس تاریخ و رفتار کسانی که از نمادها برای شناسایی آن استفاده کردهاند، مرتبط است. صلیب شکسته نازی، صلیب یا لوگوی نایکی، همه اینها نمادهایی هستند که به طور کامل با آن معنی که ما با آن آشنا هستیم مرتبط هستند.طراحان لوگو بهمنظور اینکه ارزشمندتر شوند و استانداردهای زیباییشناسی را بسازند، باید این ایدهها را درک کنند و آنها را در فرآیندهای خود اجرا کنند. همه ما میدانیم که همه شرکتها در سراسر جهان باید با این ایدهها زندگی کنند.
لوگو تیم منچستر یونایتد اتگلیس