تاریخچه لوگوvisa
حتما نام ویزاکارت تا به حال به گوشتان خورده است.
ویزاکارت نام یک شرکت چند ملیتی است که سرویس دهنده انواع خدمات مالی به صورت سراسری دردنیاست.چارشارفمدیرعاملاین شرکت آن را درسال۱۹۵۸بناکرده است. ازوظایف این شرکت میتوان به صدورکارت های نقدی واعتباری با نشانهای تجاری قابل استفاده درسراسردنیا وایجاد فضای مبادلات مالی به صورت الکترونیکی اشاره کرد.
خلق لوگوvisa از سال ۱۹۷۶ این گونه آغاز شد که طراحان قصد داشتند از کنار هم قرار دادن چندین رنگ در لوگو استفاده کنند از آنجاییکه در دنیای تکنولوژی تناژ رنگ آبی بسیار پر طرفدار است
.وشرکت هایی مثل گوگل برای آن بهای زیادی قائل هستند میتوان ازاهمیت این رنگ درطراحی آگاه شد.اما درلوگوvisaسال ۱۹۷۶ کمبودرنگ آبی احساس میشد….
درعرصه خدمات الکترونیک نقدی و اعتباری تناز رنگی زرد و طلایی نماد اعتبار هستندازاعتبارهستند. وازآنجا کارطراحان به صورت جدی استارت خوردودرنتیجه تلاشهایشان اولین لوگوvisa اینگونه در نظر مردم پدیدار شد.
طراحان پرچم سه لایه ای راطراحی کردندکه درلایه میانی آن آرمvisa قرارداشت.
ودرلایه بالایی ازرنگ آبی پررنگ وتیره استفاده کردندکه درزمان خودش مردم آنرا سیاه میدانستند.ودرلایه آخرازرنگ زردخردلی که نماد اعتباربوداستفاده کردند.
این طرح شباهتهایی به کارت ویزیت داشت.وتصمیم براین بودکه لوگوvisaمرتبط با کاربرداش درمیا نمردمنمایش داده شود.خب خوشبختانه اینطرح۱۶سال درمیان مردم بودوبه خوبی حفظ شد.
سرانجام درسال۱۹۹۲ تقدیرویزا اینگونه رقمخورد که دچار تغییراتی شود اما مدیر عامل مخالف این تغییرات بوداما لوگوویزا ویرایش شد و کادر مستطیلی در لوگو قبلی کمی تیره تر شد به طوری که یک فضا چند بعدی ایجاد شد. همچنین کلمه ویزا درشتترنوشته شد.وبالاخره برای درست نشان دادن ارتباط دولای ظه رنگی کمی روشن ترشده بود.
میتوان ایگونه گفت که لوگویvisa درسال۲۰۰۰به چارچوپ ثابت خود رسید واستفاده ازرنگ های آبی و زرد مشخص های لوگودرمیان مردم شد و در اخرین ویرایش این لوگو نوشته ویزا و استفاده ویژه از رنگها
به نظرجالب میرسید واهمیت ایندورنگ درطراحی لوگوبه خوبی درنظرمردم جاافتاد.این لوگو تا سال ۲۰۰۶در میانمردم میدرخشید.تااینکه شکل کارتهای ویزا متحولشد بنابراینلازمبودکه درپیکرلوگوتغیراتیاعمالشود.همی نامرباعث تغیرکلی شکل لوگوشد.این باردیزاین لوگوکاملا شگف انگیز و متفاوت بودازکادربندی وچندلایه بودن خبری نبودوازچارچوب مجموعه قبلی چیزی دیده نمیشد البته این لوگودرابتدا ورود خود کمی عجیب به نظرمیرسید و برخی هنوزطرفدارهمان پرچم مبتدی بودند.
این تا سال۲۰۱۴ عالی وجه ممکن حفظ شد و به خوبی در میان کاربران مشهور شداما مدتی نگذشت که بر اساس
تصمیمیاتی جدید قرار بر این شد که دیگر از رنگ زرد نمادین استفاده نشود و این امربیهوده است نظر ویرایش لوگوترکیب آبی و زرد تصویب گشت .پس درنتیجه طراحان پیشنهاد استفاده ازدورنگ آبی روشن و آبی تیره به صورت سایه روشن را مطرح کردند زیرا بر این باور بودند که دیگر زمان آن رسیده است که از رنگی یک دست ییک پارچه در دیزاین لوگو استفاده کنند
پس ازطراحی لوگوی جدیدهمه شاهد لوگوی فوقالعاده جذابی ازvisaبودندکهسراسردقت وظرافت بودکه این ویژگی باعث منحصربه فردشدن لوگوشد.
اولین مسئولیت یک طراح هویت بصری (طراح لوگو)، تحلیل فضای رقابتی مشتری هست. این امر در شرایط کسبوکار یک حسابرسی رقابتی نامیده میشود، در این فرایند شما به فضای رقابت نگاه میکنید و میبینید چه محصولات و خدماتی ارائه میدهند، استراتژی برند آنها چیست و موقعیت آنها کجاست. یکی از اهداف این کار، شناسایی یک استراتژی دیداری برای متمایز کردن مشتری در فضای رقابتی است. بیش از تصور شما، برخی صنایع دارای هویتهای بصری (طراحی لوگو) شدهاند؛ که ازنظر طراحی بد است، زیرا این امکان را به مشتری نمیدهد که انتخابهای مشخصی را بر اساس تصویر کسبوکار تعریف کند.
لوگو تیم منچستر یونایتد اتگلیس